Kotimaiselle riisille Vuoden innovaatio -palkinto

rooty_voittaja_vaaka_2880x1920_081121_hr-(1)_optimized

Uusi ruokainnovaatio ROOTY on valittu Vuoden innovaatioksi Kultainen Pippuri -kilpailussa.
Kotimaiseksi riisiksi kutsuttu perunahippu nousi voittajaksi loppukilpailuun yltäneiden viiden finalistin joukosta.

Perunahippu on kokonsa ja muotonsa puolesta kuin riisi, mutta se on valmistettu nimensä mukaisesti perunasta. Hippuja voi keittää, paistaa tai wokata. Ne pitävät riisimäisen muotonsa ja rakenteensa myös pidemmillä valmistusajoilla esimerkiksi risotoissa ja vuokaruoissa.

Ravinteikas kotimainen vaihtoehto on lisäaineeton, gluteeniton, laktoositon, vähäkalorinen ja ekologinen ruokien lisuke, joka valmistuu esikypsennyksen ansiosta muutamassa minuutissa. Kuluttajat pohtivat valinnoissaan yhä enemmän ravintoarvoja, ekologisuutta ja tuotteiden alkuperää. Myös erityisruokavalioiden suosion kasvu on maailmanlaajuinen ilmiö

Perunahipun taustalla on patentoitu innovaatio, joka mahdollistaa tuotteiden valmistamisen kokonaisista tuoreista perunoista ilman apuaineita tai raskasta prosessointia. Patentti liittyy luonnonmukaiseen käsittelyyn, jolla perunasta pestään glykeemistä indeksiä nostavaa tärkkelystä pois. Perunahipussa on mukana kaikki perunan tärkeät ravintoaineet, mutta hiilihydraatteja vain 12 g / 100 g.

– Perunahipun neutraali maku ja monipuoliset käyttömahdollisuudet mahdollistavat uskomattoman laajan käyttöpotentiaalin. Erityisen tärkeää on myös ekologisuus ja 100% kotimaisuus. Tuontiriisin sijaan perunahippu lautasella sataa myös suomalaisen perunantuottajan laariin, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n toimitusjohtaja ja perunahipun isä Pekka Sarlund.

– Arvovaltainen raati taisi arvostaa perunahipussa juuri näitä asioita.

PERUNAHIPPU: Perunahippupyttipannu
PERUNAHIPPU: Perunahippupyttipannu

Kulutustottumukset muuttuvat – mutta hitaasti

– Perunahippu on otettu vastaan innostuneesti. On ihmetelty, voiko moinen innovaatio olla edes mahdollinen. Riisin ominaisuudet, mutta terveellisempää, vähäkalorista eikä ole rahdattu maailman ääristä. Tuotetta on kokeiltu kasvavassa tahdissa ja monipuoliset käyttömahdollisuudet kasvattavat uusintaostoja. Kaikki näyttää hyvältä, mutta haasteitakin on ja tekemistä riittää. Kulutustottumusten muuttamiseksi ei ole nopeaa tietä. Kuluttajat ovat tottuneet etsimään riisin, pastan ja pikanuudelit kuivahyllystä, mutta tuoreena pakattu ja pakastettu vaihtoehto löytyy yllättäen pakastealtaasta, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n myyntijohtaja Jari Järvinen.

– Nyt saatu innovaatiopalkinto kertoo siitä, että suomalainen raaka-aine ja tuotekehitys ovat isoja mahdollisuuksia, jatkaa Järvinen.

Perunahippu on ekoteko lautasella

Perunan hiilijalanjälki on noin 30 kertaa pienempi kuin riisillä. Vettä peruna tarvitsee kasvaakseen alle viidesosan riisin tarvitsemasta vesimäärästä. Lähellä tuotetun ”riisin” eduksi voi laskea myös puhtauden. Pohjolan pitkä talvi on perunapeltojemme paras torjunta-aine.

Peruna on kuulunut suomalaiseen ruokapöytään jo satoja vuosia, mutta sen kulutus on siirtynyt viimeisten vuosikymmenten aikana perinteisestä pussiperunasta jalostetumpiin tuotteisiin. Merkit perunan arvostuksen noususta ovat nähtävillä. Uuden innovaation ja lisääntyneiden käyttötapojen myötä kotimainen peruna tarjoaa todellisen vaihtoehdon tuontilisukkeille.

Perunahippu on myös vientituote

– Suomalainen innovaatio on otettu ilolla vastaan myös Ruotsissa, missä terveelliset ja ympäristöystävälliset elintarvikkeet ovat kovassa nosteessa. Ruotsin elintarvikeliitto Livsmedelsföretagen teetti vuonna 2020 tutkimuksen, jonka mukaan peruna on noussut naapurimaamme trendikkäimmäksi ruoka-aineeksi, kertoo Pohjolan Peruna Oy:n markkinointijohtaja Jami Teirikari.

– Perunahippu myydään ruotsalaisten toiveesta Ruotsissa nimellä potatisris (perunariisi), joka kuvaakin tuotetta paremmin. Kansainvälisillä markkinoilla on koko joukko eri raaka-aineista valmistettuja elintarvikkeita, joiden nimissä riisi-pääte kertoo tuotteen koosta ja muodosta. Sama ei kuitenkaan käy päinsä Suomessa, johtuen elintarvikelainsäädännöstämme, toteaa Teirikari.

Hippu todettiin huipuksi

Kultainen Pippuri on Iltalehden järjestämä elintarvikekilpailu, jossa palkittiin vuoden 2021 aikana lanseerattuja elintarvikkeita kuudessa eri kategoriassa. Finalistit ja voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, keittiömestarit Hans Välimäki ja Pekka Terävä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto ja Iltalehden ruokatoimittaja Eeva Paljakka.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna kaikkiaan yli 80 tuotetta. Rooty perunahippu palkittiin Vuoden innovaatio -sarjan voittajana.

Lisätietoa kilpailusta:
https://www.iltalehti.fi/kultainenpippuri/a/f9199f3e-b85d-43e0-ba65-f6468ce88970

Lisätietoa Rootysta: https://rooty.fi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Ympäristö & Yritys Tänään- Tilaa uusi lehti Diginä

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

Teräskolmio Oy- Ympäristä & Yritys Tänään

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.