Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

– Huoli tuotantoa laajentaneista ja nuorista velkoja lyhentävistä tuottajista on kova, toteaa MTK:n siipikarjanlihaverkoston puheenjohtaja, marttilalainen Eeva Korimäki.

Luonnonvarakeskuksen marginaalitilastoista voidaan nähdä, että koronapandemian sekoittamat globaalit markkinat ovat syösseet hyödykemarkkinoiden hinnat huimaan kasvuun ja se tuntuu myös suomalaisilla kotieläintiloilla ohenevana kannattavuutena, myös broilerituotannossa. Tuottajahinnat eivät ole nousseet, päinvastoin ne ovat olleet pienessä laskussa.

Samaan aikaan siipikarjanlihan kulutus kasvaa sellaista tahtia, että se ohittaa kulutusmäärissä sianlihan aivan lähitulevaisuudessa. Vuonna 2020 siipikarjanlihaa kulutettiin Suomessa 152 miljoonaa kiloa (luullisena lihana), mutta tuotettiin 145,3 miljoonaa kiloa. Tuotannon ja kulutuksen kasvutahti oli 4 % vuonna 2020, eikä kasvu ole laantumassa.

– Tuotanto laahaa kysynnän perässä vuodesta toiseen. Emme ole vielä lähelläkään omavaraisuutta Suomessa ja erityisesti ravintolasektorilla broilerinliha on edelleen varsin usein tuontitavaraa. Myös uusilla kuntapäättäjillä on tässä nyt tekemisen paikka siinä, että kiinnittäisivät jatkossa kunnan ruokapalveluiden hankinnoissa parempaa huomioita laatukriteereihin, muistuttaa Korimäki.

Tuottajan pussissa kulutuksen kasvu ei näy. Osittain tähän vaikuttaa se, että kaupan hinnoittelujaksot ja -tavat eivät huomioi alkutuotannon kasvavia kustannuksia. Ilmeisesti mekanismia hintojen tarkistamiseksi ei ole, jos panosmarkkinoissa tapahtuu suuria yllättäviä muutoksia. MTK:n siipikarjanlihaverkosto peräänkuuluttaakin terveempien kauppatapojen perään, että teurastamoteollisuudella olisi mahdollisuus huomioida tuottajahinnoissaan vallitseva tuotantopanosten markkinatilanne paremmin.

– Odotamme alana myös paljon, että vientimarkkinat Kiinaan aukeaisivat. Suomalaisen broilerin jalka on Euroopan tervein, ja sillä aasialaisten kelpaisi herkutella. Toivomme todella, että tämäkin kauppareitti erinomaiselle tuotteellemme aukeaa. Olemme iloisia siitä, että suomalainen teollisuus on saanut EU:n menekinedistämisrahoitusta myös siipikarjanlihan viennin edistämiseksi, Korimäki päättää toiveikkaana.

Lisätietoja:
MTK:n liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi, 040 1719 070
MTK:n siipikarjanlihaverkoston puheenjohtaja Eeva Korimäki, 044 4846 567

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Ympäristö & Yritys Tänään- Tilaa uusi lehti Diginä

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

Teräskolmio Oy- Ympäristä & Yritys Tänään

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.